Saturday, December 25, 2010

ketua negara paling rasuah dunia-yg direkod saja

Dalam sejarah, terdapat beberapa peminpin yang direkodkan jumlah aktiviti rasuahnya. Suharto menjadi orang yang teratas dalam senarai jumlah harta yang dikumpulkannya. Lihat senarai pemimpin di bawah diikuti dengan jumlah harta dikumpul:

1. Suharto, Indonesia - USD15 hingga USD35 billion
2. Ferdinand Marcos, Filipina - USD5 hingga USD10 billion
3. Mobutu Sese Seko, Congo - USD5 billion
4. Sani Abacha, Nigeria - USD2 hingga USD5 billion
5. Slobodan Milosevic, Yugoslavia - USD1 billion
6. JC Duvalier, Haiti - USD300 hingga USD800 juta
7. Alberto Fujimori, Peru - USD600 juta
8. Pavlo Razarenko, Ukraine - USD114 hingga USD200 juta
9. Arnoldo Aleman, Nicaragua - USD100 juta
10. Joseph Estrada, Filipina - USD78 hingga 80 juta

wifi masuk kampung

bila dah kecewa sangat- bunuh diri

Thursday, December 23, 2010

harga minyak negara pengeluar minyak dunia

United Arab Emirates RM1.22/liter
Bahrain RM0.89/liter
Qatar RM0.72/liter
Kuwait RM0.69/liter
Libya RM0.46/liter
Arab Saudi RM0.39/liter
Iran RM0.36/liter
Nigeria RM0.33/liter
Turkmenistan RM0.26/liter
Venezuela RM0.16/liter
MALAYSIA (RON95) RM1.90/liter

Friday, December 17, 2010

Negara Paling Banyak Universiti

1. India 8407
2. Amerika 5758
3. Argentina 1705
4. Sepanyol 1415
5. Mexico 1341
6. Bangladesh 1268
7. Indonesia 1236
8. Jepun 1223
9. Perancis 1062
10. China 1054

Wednesday, December 8, 2010

patut dibaca oleh yg mengaku melayu

Siapa pengkianat melayu( sebahagian drpdnya)

1. Siapakah yang menukar wang Royalti kepada wang Ehsan pada tahun 2000 apabila PAS berjaya merampas negeri dari tangan BN dalam PRU 1999?

2. Siapakah yang menghalang kerajaan kedua2 negeri bermajoriti 95%Melayu menikmati hasil royalti Petronas, sedang negeri2 seperti Sabah dan Sarawak tidak dikenakan tindakan sama?

3. Siapakah yang menghalau peneroka bandar Melayu di Kg Berembang, Kg Plentong, Kg Chubadak, Kg Malaysia Tambahan?

4. Siapakah yang menghalau Melayu Pulau Pinang dengan helah pembangunan hingga mereka merempat ke Seberang Jaya dan Kedah Selatan?

5. Siapakah yang menggadai Tanah Rezab Melayu hampir 50% dari 3 juta hektar pada 1948 kepada 1.6 juta hektar pada 1997?

6. Siapakah yang membunuh orang Melayu kerana perbezaan fahaman politik di Kg Memali, Lubuk Merbau dan Hutan Aji?

7. Siapakah yang membolot saham AP untuk menantu dan kroni, sedang ia adalah hak setiap rakyat dibawah dasar DEB?

8. Siapa yang melingkupkan dasar DEB hingga milikan ekuiti Melayu tersekat kepada 18% pada 2000.

9. Siapakah pula yang memansuhkan DEB, dan diganti dengan dasar Liberisasi dan Model Ekonomi Baru yang mesra kapitalis dan anti subsidi?

10. Siapa yang menyelewengkan dana untuk orang2 Melayu yang miskin dalam program PPRT?

11. Siapa yang mengkhianat wasiat Raja2 Melayu menjelang kemerdekaan supaya tidak diserah bukit, gunung dan pulau kepada bukan Melayu?

12. Siapa yang mencipta krisis perlembagaan 1982 yang menyebabkan kuasa Yang DiPertuan Agung terhakis dan hanya sekadar menjadi rubber stamp Parlimen?

13. Siapa pula yang melucutkan kekebalan raja2 Melayu pada awal 1990-an?

14. Siapa yang menggelarkan rajanya 'MENATANG' bila namanya ditolak sebagai Menteri Besar Terengganu selepas PRU12 yang lalu?

15. Siapakah yang mengubah sempasan kawasan undi majoroti Melayu bila Melayu sendiri menolak Umno dalam PRU 1999?

16. Siapa yang melanggar peruntukan Perlembagaan mengenai hak2 istimewa Melayu untuk mendapat biasiswa?

17. Siapa yang menukar biasiswa kepada pinjaman dengan kadar 4%?

18. Siapa yang mencemar bahasa Melayu dengan istilah-istilah "infotainment", "boulevard", "presint", "bajet" dan lain2?

19..Siapa yang menukar bahasa pengantar dari bahasa Melayu kepada bahasa Inggeris dalam pembelajaran Sains dan Matematik pada ketika jurang pendapatan bandar-luar bandar semakin melebar?

20. Siapa yang mencadangkan syarat wajib lulus Bahasa Inggeris untuk SPM dan bahasa pengantar Inggeris di universiti2?

21. Siapa yang jual air kepada negara jiran dengan harga 3 sen 1000 liter, dan jual balik kepada rakyatnya sendiri dengan harga 80 sen 1000 liter?

22. Siapa yang serah blok minyak kepada negara Brunei tanpa persetujuan DUN, Parlimen atau YDPA?

23. Siapa yang cuai menjaga tanahair sendiri hingga Pulau Batu Putih dan Singapura terlepas ke negara orang?

24. Siapa yang menghapuskan tulisan jawi dari diajar di sekolah2?

25. Siapa yang kata Sekolah Agama Rakyat (SAR) tempat melahir militan dan ekstrimist?

26. Atas alasan itu, siapa yang menghentikan geran perkapita kepada SAR hingga menyebabkan sebahagian institusi pendidikan agama hidup segan, mati tak mahu?

27. Siapa yang mencadangkan pelan pembangunan Kg Baru Kuala Lumpur hingga membuka milikan kepada 40% bukan Melayu?

28. Siapa yang kekang akta2 maklumat, Auku dan pandangan2 kedua orang Melayu supaya orang Melayu senang diperbodohkan?

29. Siapa yang naikkan harga petrol,diesel dan barangan asas kepada ketika Melayu adalah golongan majoriti yang miskin di negara ini?

30. Siapakah pula yang memperbodohkan dirinya konon mengaku Melayu sedang nama Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (PEKEMBAR) dibuang dan diguna bahasa penjajah UNITED MALAYS NATIONAL ORGANISATION (UMNO)?
Dicatat oleh uwaistrading di 6:53 AM

Sunday, December 5, 2010

Thursday, December 2, 2010

remaja termengandung,sedangkan pendidikan seks diberi

1. Rusia 101.7%
2. Amerika 83.6%
3. Bulgaria 83.3%
4. UK 46.9%
5. Australia 43.7%
6. Sweden 29.4%
7. Belanda 12.2%

Tuesday, November 23, 2010

Thursday, November 11, 2010

10 negara di mana kepadatan jutawannya paling tinggi di dunia.

1. Singapura 11.4
2. Switzerland 8.4
3. Kuwait 8.2
4. Qatar 7.4
5. Emiriah Arab Bersatu 6.2
6. Amerika 4.1
7. Belgium 3.5
8. Israel 3.3
9. Taiwan 3.0

Tuesday, November 2, 2010

Monday, October 25, 2010

Jalan Raya Paling Selamat Di Dunia

San Marino mempunyai jalan raya yang paling selamt di dunia berdasarkan kajian oleh WHO yang mendapati purata, hanya sebanyak 3.2 kematian di jalan raya berlaku setahun di negara tersebut.


Berikut senarai 10 negara di ikuti kadar kematian jalan raya dalam setiap populasi seramai 100,000 orang. Negara-negara tersebut mempunyai jalan raya paling selamat di dunia daripada keseluruhan 170 negara yang telah dibanci oleh WHO:


1.San Marino 3.2
2.Malta 3.4
3.Uruguay 4.3
4.Belanda 4.8
5.Singapura 4.8
6.Switzerland 4.9
7.Jepun 5.0
8.Norway 5.0
9.Sweden 5.2
10.UK 5.4
Sekali lagi jiran kita Singapura berada dalam senarai 10 terbaik. Mungkin ada yang berkata rakyat singapura kalau nak pandu laju mereka akan masuk ke negara kita dan mula melanggar undang-undang jalan raya. Kita kena tengok statistik berapa ramai rakyat Singapura yang mati kerana kemalangan jalan raya di lebuh raya Malaysia.




Dalam senarai juga menunjukkan negara yang selamat jalan raya nya juga negara yang kaya. Bermakna pendapatan rakyat mereka adalah tinggi. Adakah sebab mereka tak perlu tergesa-gesa cari duit membuatkan mereka memandu secara berhemah atau mereka takut mati meninggalkan harta yang banyak.

Monday, October 18, 2010

Wasiat Imam Syafie



Sebelum Imam Syafie pulang ke rahmatullah, beliau sempat berwasiat kepada para muridnya dan umat islam seluruhnya.

Berikut ialah kandungan wasiat tersebut: “Barangsiapa yang ingin meninggalkan dunia dalam keadaan selamat maka hendaklah ia mengamalkan sepuluh perkara.”

1: HAK KEPADA DIRI.
Iaitu: Mengurangkan tidur, mengurangkan makan, mengurangkan percakapan dan berpada-pada dengan rezeki yang ada.

2: HAK KEPADA MALAIKAT MAUT
Iaitu: Mengqadhakan kewajipan-kewajipan yang tertinggal, mendapatkan kemaafan dari orang yang kita zalimi, membuat persediaan untuk mati dan merasa cinta kepada Allah.

3 : HAK KEPADA KUBUR
Iaitu : Membuang tabiat suka menabur fitnah, membuang tabiat kencing merata-rata, memperbanyakkan solat Tahajjud dan membantu orang yang dizalimi.

4: HAK KEPADA MUNKAR DAN NAKIR
Iaitu : Tidak berdusta, berkata benar, meninggalkan maksiat dan nasihat menasihati.

5 : HAK KEPADA MIZAN (NERACA TIMBANGAN AMAL PADA HARI KIAMAT)
Iaitu : Menahan kemarahan, banyak berzikir, mengikhlaskan amalan dan sanggup menanggung kesusahan.

6: HAK KEPADA SIRAT (TITIAN YANG MERENTANGI NERAKA PADA HARI AKHIRAT)
Iaitu : Membuang tabiat suka mengumpat, bersikap warak, suka membantu orang beriman dan suka berjemaah.

7: HAK KEPADA MALIK (PENJAGA NERAKA)
Iaitu : Menangis lantaran takutkan Allah SWT, berbuat baik kepada ibubapa, bersedekah secara terang-terangan serta sembunyi dan memperelok akhlak.

8: HAK KEPADA RIDHWAN (MALAIKAT PENJAGA SYURGA)
Iaitu : Berasa redha dengan Qadha’ Allah, bersabar menerima bala, bersyukur ke atas nikmat Allah dan bertaubat dari melakukan maksiat.

9: HAK KEPADA NABI SAW
Iaitu : Berselawat ke atas baginda, berpegang dengan syariat, bergantung kepada as-Sunnah (Hadith), menyayangi para sahabat, dan bersaing dalam mencari keredhaan Allah.

10: HAK KEPADA ALLAH SWT
Iaitu : Mengajak manusia ke arah kebaikan, mencegah manusia dari kemungkaran, menyukai ketaatan dan membenci kemaksiatan

Monday, October 11, 2010

yahudi sikit tp kontrol dunia

Berikut di senaraikan 10 agama terbesar dunia mengikut jumlah penganutnya di seluruh dunia.

1. Kristian, 2 billion
2. Islam, 1.2 Billion
3. Hindu, 785 Juta
4. Buddha, 360 Juta
5. Yahudi, 17 Juta
6. Sikh, 16 Juta
7. Bahai, 5 Juta
8. Confusius, 5 Juta
9. Jains, 4 Juta
10. Shinto, 3 Juta

Sunday, October 10, 2010

10 negara terkaya ddunia

1. Qatar $87,780
2. Luxembourg $78,795
3. Norway $53,370
4. Brunei Darussalam $50,255
5. Singapore $49,500
6. United States $46,463
7. Switzerland $42,998
8. Hong Kong $42,880
9. Ireland $39,490
10. Netherland $39,380

hukum jimak mlm pertama

Tuesday, October 5, 2010

Monday, August 30, 2010

kebaikan sek suami isteri

1. Mengurangkan risiko disfungsi ereksi

Kajian terkini menunjukkan lelaki yang selalu melakukan seks dapat mengurangkan risiko berkembangnya disfungsi ereksi.Lelaki yang melakukan seks sekali dalam seminggu mempunyai risiko dua kali lebih besar menderita disfungsi ereksi jika dibandingkan dengan lelaki yang terlibat dalam aktiviti seks selama 3 kali dalam seminggu.

2. Mengurangkan berat badan

Tidak perlu pergi Gym.Seks dapat membuatkan semua kelompok otot tubuh bekerja. Ini merupakan latihan cardio-vascular yang bagus dan akan membantu korang membakar 300 kalori dalam satu jamnya.


3. Melepaskan tekanan

Dengan mendapatkan kepuasan dari hubungan seks dapat membantu menghilangkan beban dari hari yang berat dengan meningkatkan tingkat cuddle chemical oxytocin, yang mana dapat membangkitkan perasaan kehangatan dan cool

4. Meningkatkan prestasi

Mengikut kajian oleh Norwegian University of Sport,atlet wanita yang melakukan seks pada malam sebelum berlumba pada keesokan harinya,akan merasa lebih percaya diri dan lebih rileks dari biasanya.

5. Awet muda

Tingkatkan penampilan korang dengan hubungan seks yang memuaskan.Seks akan membuat korang selalu tampak dan merasa lebih muda, serta membuat rambut menjadi lebih berkilau dan kulit menjadi lebih cerah. Semua ini kerana bertambahnya estrogen dan hormon lainnya.

6.Meringankan rasa sakit

Sakit kepala? Lupakan ubat penghilang rasa sakit dan minuman alkohol kerana perasaan nyaman ketika endorphin dilepaskan semasa hubungan seks dan dapat membantu mengurangkan rasa sakit.

7. Mengatasi depresi

Kepuasan dan hormon yang dihasilkan juga dapat mengurangkan depresi dan kegelisahan.

8. Meningkatkan kekebalan

Melakukan seks dua kali dalam seminggu dapat membuatkan korang terhindar dari selsema atau flu.Mengikut kajian di New Scientist, Hal ini disebabkan hubungan seks dapat meningkatkan lgA (lapisan pertahanan pertama dari sistem kekebalan)

9. Mempercepatkan pemulihan kondisi badan

Dengan berusaha keras untuk meraih bahagian tubuh seperti perut dan bahagian dalam paha dalam beberapa sesi hubungan seks dalam seminggu,dapat membantu memacu badan korang kembali ke kondisi fit.

10. Hidup lebih lama

Mengikut kajian University of Bristol,lelaki dan wanita yang melakukan seks 3 kali dalam seminggu dapat mengurangkan risiko mereka terkena serangan jantung atau stroke

hayati hiburanni

Wednesday, August 11, 2010

mahu jadi jutawan?

Solat fardhu sendirian diganjarkan oleh Allah swt 1 pahala.
Solat fardhu berjemaah diganjarkan Allah swt 27 pahala
Solat fardhu berjemaah seseorang yang berkahwin 10 kali ganda iaitu diganjarkan oleh Allah swt 270 pahala
Solat fardhu berjemaah seseorang yang berkahwin didalam ramadhan diganjarkan oleh Allah swt 70 kali ganda iaitu 18900 pahala
Solat fardhu seseorang itu tadi 5 kali sehari semalam iaitu diganjarkan oleh Allah swt 94500 pahala

Mari kita tukarkan dalam bentuk RM.

Solat fardhu sendirian diganjarkan oleh allah swt rm 1.00
Solat fardhu berjemaah diganjarkan allah swt rm 27.00
Solat fardhu berjemaah seseorang yg berkahwin 10 kali ganda iaitu diganjarkan oleh Allah swt rm 270.00
Solat fardhu berjemaah seseorang yg berkahwin didalam ramadhan diganjarkan oleh Allah swt 70 kali ganda iaitu rm 18,900.00
Solat fardhu seseorang itu tadi 5 kali sehari semalam iaitu diganjarkan oleh Allah swt rm 94,500.00 satu hari!!!

Pahala solat dalam 30 hari dalam bulan ramadhan rm 2,835,000.00

Wow! Masya allah kita sudah jadi jutawan hanya dalam bulan ramadhan 30 hari Sahaja!!!!

Monday, June 21, 2010

petua18sx

Perhatian : Petua ini adalah untuk orang yang sudah berkahwin (dengan cara yang sah) sahaja. (18SX)
Saya ada menerima beberapa petua yang agak 18sx dari kawan saya melalui email. Pada mulanya saya agak keberatan dan berasa ragu-ragu juga, patut ker saya kongsi kan petua-petua yang macam ni? Yerlah kan, benda macam ni agak sensitif sikit.

Namun, memikirkan petua-petua ini bagus terutamanya kepada mereka yang bermasalah. Maka saya rasa tak ada salahnya saya berkongsi. Tujuan saya kongsikan petua ini adalah semata-mata untuk membantu mereka-mereka yang benar-benar bermasalah. Semoga ada manfaatnya petua-petua ini, sikit sebanyak.
Namun, saya ingatkan di sini, kepada mereka yang masih belum bernikah, jangan gunakan petua-petua ini untuk tujuan yang tidak baik. Saya tidak bertanggungjawab atas penyalahgunaan petua-petua ini. Harap maklum.

Petua 1 : Menguatkan Zakar ketika bersetubuh
Caranya amat mudah dan senang diamalkan iaitu :
Sediakan segelas susu dan dicampur isi jagong 3 x sehari atau lebih (amalkan ).
Sediakan segelas susu dan buah kismis ( amalkan ) 3 x sehari atau lebih.
Sediakan segelas susu dan kacang hijau yg dah direbus ( amalkan ) 3 x sehari atau lebih.
Tempuh masa diamalkan adalah 3/hari setiap yg dinyatakan diatas maknanya 3 x 3 = 9 hari. Insyaallah terbukti hasilnya kelakian anda.

Petua 2: Menguatkan Dan Membesarkan Zakar
Semasa zakar masih lembik, pegang dan tarik kepala zakar ke bawah antara kedua belah kaki -tarik ke sebelah kiri dan tahan selama lebih kurang 5 minit iaitu sebanyak 3 kali sehari ( apabila mandi pagi, tengahari dan petang ) nescaya dapat membantu membesar saiz, memanjang dan menguatkan serta mengeraskan zakar anda. Petua ini berhasil menolong kawan-kawan saya. Cubalah.

Petua 3 : Lelaki lambat keluar air mani
Kalau anda seorang yang selalu cepat keluar air mani ketika bersetubuh cubalah petua ini, anda akan nikmati sendiri. Petuanya bila saja rasa air mani itu keluar tariklah nafas anda sepanjang yang anda mampu dan bila ada rasa nak keluar lagi tarik lagi nafas semampu yang anda boleh,dan lakukan hingga seterusnya. Insyallah anda akan dapat menikmati persetubuhan yang lebih panjang.

Petua 4 : Untuk Tambah Power
Untuk menambahkan power semasa bersetubuh di mana sila amalkan petua berikut;-
Kalau nak buang air besar jangan seiring dgn air kecil. Oleh itu kalau nak buang air besar maka air kecil harus ditahan dan tarik nafas,sebegitu juga sebaliknya. Yang penting jangan buang kedua2 air sekali.
Amalkan dikepalkan besar ibu jari nasi dan telan semasa hendak mula makan. Sekian

Petua 5 : Menguatkan Tenaga Batin SiWanita
Bagi wanita yg mahukan lebih ‘ummphh’ ( Tenaga ) sewaktu bertarung dgn si suami amalkan petua ini :selama 3 pagi berturut-turut, hendaklah bangun tidur sebelum si suami terjaga ( Peringatan: petua ini tidak akan mujarab sekiranya si suami sudah terjaga ), rendamkan 3 jenis daun bunga yg berasingan, (sebaiknya bunga yg berlainan warna) bersama dgn sedikit madu asli kedalam sebaldi air suam selama 30 minit . Mandi menggunakan air ini selepas itu barulah kejutkan si suami untuk mengetahui hasilnya.
Sekian, selamat mencuba. Cuma diingatkan sekali lagi, jangan gunakan petua ini pada jalan yang haram.

Friday, April 30, 2010

ciuman

Menurut al-Imam Mahmud Saltut r.a ciuman atau kucupan itu terbahagi kepada beberapa jenis:

* Ciuman kasih sayang daripada ibu bapa kepada seorang anak iaitu ciuman di pipi.

* Ciuman kasih sayang anak kepada ibu bapa iaitu di atas kepala.

* Ciuman kasih sayang sebagai seorang sahabat iaitu di dahi.

* Ciuman kasih sayang suami isteri iaitu di mulut.

* Ciuman kasih sayang kepada ulama' dan pemimpin yang adil menurut Islam iaitu di tangan.

Wednesday, April 28, 2010

hukum merokok

Fatwa semasa hukum merokok menjurus kepada haram

LanH

Kini heboh seantero dunia dalam gabus (filter) rokok ada sel babi. Namun saya perhatikan perokok tegar tidak ambil 'pot'. Di bahagian beranda surau kampung saya ada tersedia beberapa tempat habuk rokok. Demikian juga di beberapa surau dan masjid lain di seluruh negara. Ramai orang veteran gemar duduk-duduk di tangga atau beranda surau dan masjid, menghembuskan asap penuh kenikmatan, terutama selepas solat asar dan isyak.

Jadi, tidakkah 'asap babi' bertebaran di ruang surau dan masjid. Apakah hukum perbuatan ini?

Di sini sukacita saya menjalankan amanah menegur perbuatan merokok berdasarkan 'Fatwa Semasa Mengenai Hukum Merokok' yang dikeluarkan oleh Jabatan Mufti Negeri Melaka.

1. Kerajaan Arab Saudi mengeluarkan fatwa bahawa merokok, menanam tembakau dan memperniagakannya hukumnya adalah haram kerana daripadanya terdapat kemudaratan.

2. Ulama-ulama semasa seperti Dr Abdul Jalil Shalabi mengatakan merokok adalah haram kerana ia boleh mendatangkan kemudaratan kepada kesihatan masyarakat.

3. Dr Zakaria Al Bari (anggota Akademi Kajian Islam dan Anggota Lujnah Fatwa Al-Azhar) menyatakan merokok hukumnya haram atau makruh adalah pendapat yang kuat.

4. Al Imam Abdul Halim Mahmud dalam kitabnya telah memberi fatwa merokok hukumnya makruh jika ia tidak mendatangkan kemudaratan kepada kesihatan. Sebaliknya adalah haram jika ia mendatangkan kemudaratan kepada kesihatan.

5. Syeikh Hasanain Makhluf iaitu bekas Mufti Kerajaan Mesir telah menetapkan merokok adalah haram jika mendatangkan mafsadat kesihatan dan mengurangkan hak keluarga dari segi pengurangan nafkah kepada keluarganya. Makruh jika mafsadat itu tidak ketara atau tidak mengurangkan hak nafkah keluarga.

6. Di Malaysia, Muzakarah Jawatankuasa Fatwa, Majlis Kebangsaan Hal Ehwal Islam Malaysia Kali Ke-37 yang berlangsung pada 23 Mac 1995 telah memutuskan bahawa amalan merokok itu hukumnya adalah haram menurut pandangan Islam.

7. Fatwa Negeri Selangor Darul Ehsan yang telah diwartakan pada 7 Disember 1995 di bawah Enakmen Pentadbiran Perundangan Islam 1989 telah menyebutkan bahawa amalan menghisap apa jua jenis rokok adalah haram bagi mana-mana orang Islam.

8. Fatwa Negeri Perlis memutuskan bahawa menanam tembakau atau merokok dan memanfaatkan hasil tembakau adalah haram.

9. Jawatankuasa Fatwa Negeri Kedah berpegang kepada fatwa merokok adalah haram walaupun sehingga kini belum ada penguatkuasaan berhubung perkara itu kerana berdasarkan pendapat pengamal perubatan bahawa perbuatan merokok boleh mendatangkan mudarat.

10. Jawatankuasa Fatwa Negeri Melaka juga telah bersetuju menerima pakai keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa, Majlis Kebangsaan Hal Ehwal Islam Malaysia Kali Ke-37 bahawa amalan merokok itu hukumnya adalah haram.

Sehubungan itu saya berharap, penghisap rokok menghentikan tabiat buruk itu terutama di beranda serta tangga surau dan masjid. Dibimbangi anda menghebus dan menebarkan asap zat babi dalam masjid dan surau. Tentulah ini kesalahan amat serius dan suatu dosa besar.

Kepada pengurusan masjid dan pihak penguat kuasa agama, saya berpendapat tidak cukup dengan hanya meletakkan papan tanda DILARANG MEROKOK atau MEROKOK ADALAH HARAM di dinding atau ruang depan masjid.

Tangkap saja orang merokok di kawasan masjid terutama di berandanya dan hadapkan mereka ke mahkamah. Apabila berita mereka tersiar di dada-dada akhbar, barulah penghisap 'sel babi' di kawasan sekitar masjid akan takut dan lama kelamaan akan insaf.

Kepada penanam tembakau, marilah kita bersama-sama menukar kepada tanaman lain untuk mendapat keberkatan Ilahi. Sekian, harap dimaaf teguran saya dan terima kasih.

Saturday, March 20, 2010

CARA TIDUR YANG BETUL

CARA TIDUR YANG SEBAIK-BAIKNYA DIAMALKAN OLEH RASULULLAH

1. Tidurlah di awal malam sesudah menunaikan sembahyang Isyak jam 10.00 atau 11.00 dengan keadaan berwuduk.
2. Bangkitlah di awal separuh kedua malam jam 1.00 atau 2.00, kemudian bersugi, berwuduk dan bersembahyang tahajjud.
3. Kemudian tidurlah semula dan bangkitlah sebelum terbit fajar.
4. Tidurlah dengan mengiringkan badan di sebelah rusuk kanan, rusuk kiri di bahagian atas, supaya tetap kedudukan makanan di dalam usus, cepat hadam makanan. Tidurlah sedemikian dari mula hingga akhirnya.

WAKTU-WAKTU YANG TIDAK DIBENARKAN TIDUR

1. Awal-awal pagi setelah terbit matahari.
2. Selepas masuk waktu Asar.
3. Tidur di bawah cahaya matahari walaupun terkena separuh dari badan.

BAHAYA TIDUR DI SIANG HARI

Dilarang tidur di siang hari di dalam keadaan cuaca yang panas kerana:

1. Mendatangkan penyakit-penyakit kulit.
2. Merosakkan warna kulit.
3. Melemahkan jantung.
4. Menambahkan tekanan perasaan yang meluap.
5. Melemahkan badan dan mengurangkan tenaga syahwat.
6. Melemahkan kecerdasaan akal.

CARA MENGHINDARKAN LESU SELEPAS BANGKIT DARI TIDUR

1. Bersihkan tubuh, terutamanya bahagian muka, tangan dan kaki sebelum masuk tidur.
2. Hindarkan dari tidur lewat malam.
3. Lakukan gerak badan dan senaman di atas katil setelah jaga dari tidur sebelum turun dari katil.
4. Minumlah segelas air masak setiap pagi sebelum bersarapan tetapi jangan selepas saja bangun dari tidur.
5. Cucilah muka terutama bahagian kelopak mata dengan air suam.
6. Ambil wuduk dan bersembahyang Subuh.

PERKARA-PERKARA YANG BOLEH MELEMAHKAN TENAGA DAN MEMPERCEPATKAN TUA

1. Terlalu banyak bercita-cita atau berangan-angan.
2. Banyak minum air di waktu pagi.
3. Banyak memakan atau meminum yang seba masam

Thursday, March 11, 2010